INDOKTRINASI SEJARAH VS. FAKTA SEJARAH
Pertama sekali, Selamat Hari Jadi Malaysia
yang ke-51 (walaupun ia sudah berlalu selama 12 hari)!
Saya ada beberapa pendapat terhadap sambutan
yang agak lewat diiktiraf; ia mulai disambut secara rasmi semenjak tahun 2010.
Selama ini kita banyak dimaklumkan bahawa Malaysia ‘mencapai kemerdekaan’ pada
31 Ogos 1957. Pada masa yang sama, kita juga dimaklumkan bahawa Malaysia
dibentuk pada 16 September 1963. Adakah ia benar?
Adakah ia menepati fakta sejarah? Sebenarnya,
terdapat indoktrinasi sejarah sedang melanda di mana-mana tempat, dari sekolah
sehingga di badan kerajaan. Saya berpendapat sedemikian setelah banyak membaca
hujah dan makalah mengenai kisah-kisah pasca-penubuhan Malaysia. Menerusi
pemerhatian saya, fenomena ini masih giat dijalankan di Semenanjung, tapi ada
sedikit juga di Sabah dan Sarawak. Di sekolah, indoktrinasi sejarah menerusi
sukatan pelajaran Sejarah giat dijalankan; kebanyakan (bukan separuh) sukatan
pelajaran tersebut ditumpukan pada sejarah Tanah Melayu sebelum dan selepas
tahun 1957. Hanya sedikit bab mengisahkan Sabah dan Sarawak biarpun ia masih bertemakan kebudayaan, zaman
penaklukan regim orang putih dan gerakan nasionalisme sebelum dan selepas 1963. Bukan
itu saja, media cetak dan elektronik (khususnya media arus perdana) banyak
memilih 31 Ogos sebagai tema sempena hari kemerdekaan. Banyak juga filem, iklan
dan lagu patriotik berlatarkan Semenanjung, manakala kisah pasal perjuangan
kemerdekaan oleh anak jati Sabah dan Sarawak jarang dijumpai dan ditonjolkan (kecuali beberapa tahun terdekat ini).
Kurasa indoktrinasi sejarah ini masih hadir. Selagi
ia tidak dicabut dari akar umbinya, ia masih giat dijalankan oleh pihak
tertentu dari masa ke masa, biarpun terdapat sesetengah suara yang kuat menyeru
pengembalian fakta sebenar. Kesannya, fakta sejarah yang benar tidak dapat
diketahui oleh umum secara meluas. Hanya sedikit orng saja tahu. Sebagai
contoh, terdapat ramai orang beranggapan bahawa Malaysia merdeka pada 1957
walhal ia hanya wujud semenjak 1963 tanpa mencapai kemerdekaan. Mengikut
sejarah benar, Tanah Melayu (Malaya) mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957;
Sarawak dan Borneo Utara mencapai kemerdekaan pada 22 Julai 1963 dan 31 Ogos
1963 masing-masing. Malaysia dibentuk menerusi Perjanjian Malaysia 1963 pada 16
September 1963 oleh ketiga-tiga NEGARA tersebut serta Singapura yang
berswatantra sejak 1959. Amat kesian jika ilmu susur galur tanah air di
kalangan generasi kini dan hadapan terus dipesong dengan indoktrinasi sejarah
daripada fakta sejarah. Mereka yang masih keliru akan usia tanah air moden
sepatutnya dididik supaya memahami asal usul tanah air dengan jelas.
Walau bagaimanapun, kita semakin banyak
dimaklum dengan maklumat yang mengenai kisah-kisah kemerdekaan Sabah dan
Sarawak. Kita juga banyak memperoleh beberapa fakta sejarah yang masih tidak
terpesong daripada fenomena indoktrinasi sejarah berkenaan. Contohnya, menerusi
laman sesawang Youtube, kita boleh menyaksikan suasana pemasyhuran kemerdekaan
Sabah, dan upacara pembentukan Malaysia di Jesselton (Kota Kinabalu). Selain
itu, kita juga dimaklumkan bahawa kerajaan Sarawak telah mula menyambut
kemerdekaan tanah air berkenaan pada 22 Julai semenjak tahun lepas (2013).
Terdapat banyak analisis dan hujah yang mengenai suasana Sabah dan Sarawak
pasca-penubuhan Malaysia dapat dilayari dan dibaca. Tuntasnya, kita wajar
mengembalikan kebenaran sejarah, dan juga mengecam mana-mana pihak yang cuba
mengaburi fakta sejarah. Usaha ini nampak remeh, tapi ia sangat bermakna supaya
pengetahuan palsu tidak mempengaruhi pemahaman persejarahan tanah air di
kalangan generasi muda.
Ya... satu lagi perkara penting yang wajar dilakukan oleh generasi muda. Mereka wajar
proaktif dalam mengaji sejarah. Biarpun buku teks Sejarah di peringkat sekolah
menengah dan sekolah rendah (baru-baru ini) mencatatkan sesebahagian daripada
seluruh juzuk susur galur sejarah, mereka tidak patut percaya akannya
bulat-bulat secara membuta lali. Sbaliknya mereka perlu cuba memahami isi tersurat dan maksud tersirat, jangan hafal sekeras-kerasnya. Selain itu, mereka perlu secara proaktif mengunjungi
tapak-tapak bersejarah dan menyertai eksplorasi yang ada macam-macam program
penerokaan kisah-kisah lampau seperti lawatan ke perkampungan bekas tentera Parti Komunis Malaya dan
tentera Pengaman,
lawatan ke Lembah Bujang di Kedah, Bukit Bunuh di Lenggong dan sebagai.
Dengan ini, mereka tidak akan rasa bosan dan muak akan ayat-ayat dalam buku
ilmiah sejarah; sebaliknya semangat minat akan fakta sejarah dapat dijana dan
diteruskan dalam jiwa seseorang semasa merasai keindahan dan
ketakjuban ilmu
dengan pancaindera diri sendiri. Ia juga membantu generasi muda untuk mencerakinkan
sebarang indoktrinasi sejarah yang cuba mengalihkan perhatian daripada fakta
sejarah pokok.
28/9/2014
1.05 am
Ulasan
Catat Ulasan