SUATU RENCANA PASAL BAHASA KEBANGSAAN
Untuk sesiapa yg ingin tau sebab2 bahasa Melayu baku sebagai bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi masih dipandang enteng oleh sesetengah warganegara Malaysia, saya cadangkan rencana berikut yang dikarang oleh Hishamuddin Rais sebagai pelita pencerahan...
.......................................................................................................................
(Oleh Hishamuddin Rais; dimuatnaik pada 1 April 2006)
Saya menolak konsep Bahasa Melayu/Bahasa
Malaysia sebagai bahasa kebangsaan. Saya juga menolak konsep Bahasa Melayu
sebagai bahasa perantaraan. Pada ketika ini saya mengajukan bahawa Bahasa
Melayu sebagai bahasa strategik untuk perubahan. Konsep bahasa strategik ini
adalah tahap yang paling awal dalam usaha menggalang dan mengembelingkan tenaga
untuk melahirkan negara bangsa.
Konsep negara
bangsa ini juga adalah konsep yang baru. Untuk Tanah Melayu konsep ini wujud
sebagai pengalaman sesudah dilanda zaman kolonial. Kekitaan yang diwujudkan
melalui bahasa juga bermula apabila manusia Melayu mula berkenal dengan “orang
lain” yang dibawa masuk oleh penjajah ke Tanah Melayu.
Justeru, Bahasa
Malaysia sebagai bahasa kebangsaan untuk saya tidak memiliki apa-apa makna yang
tepat. Malah dalam konteks politik Malaysia hari ini konsep kebangsaan itu juga
perlu dilihat, dirombak untuk dinilai kembali. Saya mengasaskan pandangan ini
kerana saya berkongsi sama dengan pandangan yang diasaskan oleh ahli falsafah
Perancis Ernest Renan yang mengajukan konsep negara bangsa dalam satu ucapannya
di Universiti Sorbonne pada tahun 1882.
Pandangan-pandangan
awal tentang negara bangsa berasaskan konsep yang diajukan oleh para pemikir
dari Jerman. Negara bangsa dari pemikiran Jerman ini berasaskan genetik, darah
keturunan, kaum, kesamaan bahasa dan budaya. Saya menolak pandangan ini.
Pandangan negara bangsa berjenis ini telah melahirkan negara fasis seperti
Jerman dan Jepun. Konsep negara bangsa seperti ini telah melahirkan pembantaian
bangsa-bangsa seperti yang terjadi di antara Tutsi dan Hutu atau seperti yang
dialami pada tahun 1969 di Malaysia.
Justeru, saya
lebih bersetuju untuk menerima pandangan yang diajukan oleh Renan bahawa negara
bangsa dilahirkan melalui ikatan sosial/social contract di mana para warga
tidak semestinya dari kaum atau darah yang sama tetapi bersetuju untuk hidup
bersama; berkongsi pengalaman yang lalu, yang kini dan yang akan datang melalui
pengucapan bahasa dan budaya yang sama.
Untuk saya ketika
ini tidak wujud Bangsa Malaysia justeru tidak juga wujud Bahasa Malaysia. Dua
konsep ini adalah omong-omong kosong dari para politikus yang bukan hanya tidak
dapat menilai diri malah mereka gagal untuk memahami kenyataan hakiki yang
sedia wujud di hadapan mata. Asas-asas awal dan kemungkinan-kemungkinan cerah
untuk melahirkan negara bangsa Malaysia yang TIDAK berasaskan kaum, darah dan
keturunan pernah wujud pada satu detik sejarah. Era pencerahan ini muncul
ketika rakyat semua bangsa bangun berjuang untuk menghalau penjajah British
dari Tanah Melayu.
Tetapi, arus
perkembangan sosiopolitik dalam masa hampir dua generasi yang lalu telah
menunjukkan bahawa cita-cita awal negara bangsa Malaysia ini telah hampir
lupus. Dua puluh dua tahun di bawah kuku besi Mahathir Muhamad projek untuk
melahirkan negara bangsa Malaysia telah gagal lagi meleset. Pemisahan-pemisahan
bangsa-bangsa telah diatur secara terancang atau secara tidak tersengaja.
Pemisahan bangsa-bangsa ini telah dilembagakan.
Lembaga-lembaga
daulah telah diwujudkan bukan untuk penyatuan bangsa-bangsa tetapi untuk di
pisah-pisah agar senang untuk diperintah. Ada lembaga yang diwujudkan
berlandaskan ketuanan Melayu, ada yang berselubung di bawah jubah Islam. Ada
pula yang dilembagakan berlandaskan kepentingan politik kepartian untuk
memastikan pemilikan kuasa ekonomi dan politik.
Hasil dari
pengamatan saya, ini dikuatkan pula dengan pengalaman ; saya berpendapat projek
untuk melahirkan negara bangsa ini wajib melangkah ke belakang sekali lagi.
Mengundur ke belakang bukan kepada tahun sifar tetapi kepada tahap awal untuk
menerima konsep Bahasa Melayu sebagai bahasa strategik untuk perubahan sosial.
Pandangan saya ini
berpandukan keilmiahan bahawa politik di Malaysia pada hari ini hanya dapat
diubah, dirombak atau diperbaiki oleh manusia Melayu. Ini adalah hakikat
politik yang saintifik. Di Malaysia dalam konteks politik hari ini hanya
manusia Melayu sahaja yang berupaya mewujudkan satu perjanjian sosial baru yang
berlandaskan demokrasi dan keadilan untuk semua. Sesiapa yang memiliki
pandangan yang bertentangan dengan hakikat ini saya cadangkan mereka pergi
menjadi pemandu teksi di Baghdad sebelum mempelajari ilmu perubahan sosial.
Seyogia diingati
bahawa pandangan strategik ini juga telah pernah diguna pakai dengan jayanya
oleh Jepun dan British semasa menjajah Tanah Melayu. Jepun menguddam orang
China ketika melanggar dan menakluki Tanah Melayu. British menganggap seorang
gerila Melayu anti British lebih berharga dari sepuluh orang gerila China. Ini
hakikat yang wajib difahami. Garis pentadbiran strategik kuasa kolonial British
telah berjaya mengendalikan empire yang mencakupi tiga suku bumi ini. Kita
perlu belajar dari sejarah orang-orang yang terdahulu dari kita. Justeru,
konsep Bahasa Melayu sebagai bahasa strategik untuk perubahan bukan sesuatu
yang baru.
Pada tahun lalu
saya telah dijemput ke satu persidangan/seminar. Antara kertas kerja yang
dibincangkan ialah menilai kembali dan melihat kenapa gulungan progresif, kaum
kiri dan parti-parti yang non rasial telah gagal dalam projek politik mereka.
Mereka telah gagal untuk melahirkan sebuah Malaysia yang demokratik yang tidak
berasaskan perkauman. Malaysia telah gagal untuk menjadi negara bangsa yang
tidak melaga-laga antara Melayu, India, China dan bangsa yang lain.
Seminar yang saya
hadiri ini bukanlah satu seminar akademik. Ianya lebih mendekati kepada seminar
politik kepartian. Untuk saya segala bentuk perbincangan dari pelbagai jalur
pemikiran adalah satu latihan yang sihat. Perbincangan terbuka secara
demokratik yang bersandarkan keilmuan adalah perlu dalam proses mengumpul
pengalaman. Ketika sesi membincangkan – Kenapa Gulungan Progresif Gagal – saya
terpaksa ketawa mengikat. Saya rasa persoalan yang ditimbulkan itu lebih seram
lagi menyeramkan dari lawak bodoh Senario.
Perbincangan ini
berpusing-pusing gagal mencari punca kegagalan mereka. Satu demi satu politikus
dan pemikir cuba mengajukan pandangan. Seperti biasa British dilihat sebagai
sebab utama. Persongkongkolan kaum feudal Melayu juga dilihat sebagai punca.
Pembelotan para pemimpin juga adalah hujah yang masuk akal.
Tetapi, sebenarnya
jawapan kenapa mereka gagal keluar dari mulut mereka sendiri. Tajuk seminar ini
sebenarnya – Why The Progresives Left Failed in Malaysia. Untuk saya jawapannya
cukup senang. Para politikus, pemikir politik dan aktivis Ngo yang mengaku diri
mereka progresif ini tidak memiliki bahasa pengucapan yang strategik. Mereka
tidak menggunakan Bahasa Melayu. Mereka berucap, bertutur, menulis dalam Bahasa
Inggeris – kadang-kadang bahasa Inggeris yang digunakan ini juga turut sama
menjadi porak peranda.
They are not
connected with the very people they wanted to change. ( Saya menulis ayat ini
agar mereka dapat memahami apa yang saya ingin katakan). Pengucapan bahasa yang
bukan bahasa Melayu dalam konteks perubahan sosial di Malaysia samalah seperti
saya berkhutbah di Iraq dengan menggunakan bahasa Tamil. Atau sama seperti saya
melakukan satu gerakan sosial di Paris dengan pengucapan bahasa Rusia.
Dalam konteks
politik hari ini Bahasa Melayu sebagai bahasa strategik untuk perubahan sosial
tidak seharusnya menimbulkan persoalan nasionalisma sempit Melayu atau
persoalan agenda ketuanan Melayu. Pekara-pekara seperti ini hanya akan
ditimbulkan oleh kumpulan, parti-parti politik dan individu yang tidak mahu
manusia Melayu berubah. Mereka yang tidak mahu mengakui Bahasa Melayu sebagai
bahasa strategik ini kerana mereka ingin manusia Melayu terus bonsai fikrah
mereka.
Mereka akan cuba
membalingkan kaca dan paku di atas lantai politik manusia Melayu yang ingin
merubah negara ini. Mereka juga akan mengeluarkan hujah yang muluk-muluk
tentang kepelbagaian bahasa yang mana akhirnya bahasa Inggeris akan digunakan.
Ini dilakukan kerana kumpulan berjenis ini cukup sedar bahawa selagi manusia
Melayu berfikrah bonsai dan bermimpi dalam dunia hak keistimewaan mereka selagi
itulah cukong-cukong ini dapat terus merampok kekayaan negara ini.
Pada ketika ini,
menerima Bahasa Melayu sebagai bahasa strategik untuk perubahan sosial dalam
negara ini adalah asas pertama. Asas ini wajib diterima oleh para aktivis
politik, para aktivis Ngo dan untuk sesiapa sahaja yang ingin melakukan satu
rombakan sosial. Sekali imbas kelihatan apa yang saya ajukan ini seperti tidak
perlu ditimbulkan. Atau seperti kata Mao memukul anjing yang telah mati.
Tetapi dalam
pengalaman saya, kemerosotan penggunaan bahasa strategik ini cukup terserlah
terutama dalam kumpulan-kumpulan Ngo yang semakin dilihat syok sendiri
berputar-putar dan berpusing-pusing dalam penggunaan bahasa Inggeris dalam
rangka kerja dan selebaran mereka. Kumpulan-kumpulan inilah yang paling amat
sibuk dalam agenda perubahan sosial mereka.
Kerana itu saya
ingin bertanya apakah Mak Cik dari Felda Taib Andak dapat membaca The Human Rights
Report of Suaram. Atau membaca falsafah Jerman dalam bahasa Inggeris dari Pusat
Pengucapan Terkangkang. Saya rasa kumpulan ini masih belum dapat memahami makna
Bahasa Melayu sebagai bahasa strategik untuk perubahan. Mereka belum dapat
merentas dari Petaling Jaya ke Kampung Kerinchi. Jauh sekali selebaran
pengucapan mereka untuk difahami di Benut. Hakikatnya Mak Cik Felda dan Mak Cik
dari Benut inilah kunci yang akan membawa perubahan sosial dalam negara ini.
Ketelengan dan
kejulingan penggunaan bahasa strategik ini telah diampuhkan oleh arus
globalisasi. Secara terancang badan-badan pengeluar dana telah memesongkan
kesedaran dan kesucian hati nurani anak-anak muda dalam negara kita ini untuk
melakukan pembelotan dengan meninggalkan bahasa strategik ini. Ini samalah
seperti projek Rumsfeld yang menggalakkan anak-anak muda Iraq untuk
meninggalkan AK47 dan pergi mengundi.
Untuk saya selagi
tidak difahami dan dihayati konsep Bahasa Melayu sebagai bahasa strategik untuk
perubahan maka kita akan terus gagal untuk melahirkan satu negara bangsa yang
demokratik dan adil. Jika manusia Melayu terus gagal memahami apa yang kita
ingin sampaikan kerana kita tidak menggunakan pengucapan yang mereka gunakan,
maka ini bererti selama ini kita hanyalah terpancut diatas perut. Gagal
melahirkan jenerasi baru.
Sumber: http://thericecookershop.com/hishamuddin-rais-bahasa-pengucapan/
Ulasan
Catat Ulasan